مساحت لوزي
مساحت ذوزنقه
1 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس اول-یادآوری عدد نویسی و محاسبات عددی | فارسی | فایل1 | 7.81 MB |
2 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس اول-یادآوری عدد نویسی و محاسبات عددی | فارسی | فایل2 | 8.43 MB |
3 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس اول-یادآوری عدد نویسی و محاسبات عددی | فارسی | فایل3 | 2.26 MB |
4 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس دوم- معرفی میلیارد | فارسی | فایل1 | 9.27 MB |
4 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس دوم- معرفی میلیارد | فارسی | فایل2 | 8.03 MB |
5 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس دوم- معرفی میلیارد | فارسی | فایل3 | 5.88 MB |
6 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس سوم- جمع و تفریق عددهای مركب | فارسی | فایل1 | 9.38 MB |
7 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس سوم- جمع و تفریق عددهای مركب | فارسی | فایل2 | 5.75 MB |
8 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس چهارم- الگوها | فارسی | فایل1 | 8.03 MB |
9 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 1- عددنویسی و الگوها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس چهارم- الگوها | فارسی | فایل2 | 9.44 MB |
10 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس1-كسرهای بزرگتر از واحد | فارسی | فایل2 | 9.06 MB |
11 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس1-كسرهای بزرگتر از واحد | فارسی | فایل2 | 9.06 MB |
12 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس1-كسرهای بزرگتر از واحد | فارسی | فایل2 | 9.06 MB |
13 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس2-جمع و تفریق عددهای مخلوط | فارسی | فایل2 | 6.51 MB |
142 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس2-جمع و تفریق عددهای مخلوط | فارسی | فایل2 | 8.05 MB |
15 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس2-جمع و تفریق عددهای مخلوط | فارسی | فایل2 | 2.40 MB |
16 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس3-ضرب كسرها | فارسی | فایل2 | 9.09 MB |
17 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس3-ضرب كسرها | فارسی | فایل2 | 6.91 MB |
18 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس4-تقسیم كسرها | فارسی | فایل2 | 10.0 MB |
19 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس4-تقسیم كسرها | فارسی | فایل2 | 9.97 MB |
20 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس4-تقسیم كسرها | فارسی | فایل2 | 2.30 MB |
21 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس5-ضرب عددهای مخلوط | فارسی | فایل2 | 8.40 MB |
22 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس5-ضرب عددهای مخلوط | فارسی | فایل2 | 8.71 MB |
23 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 2- كسر |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس5-ضرب عددهای مخلوط | فارسی | فایل2 | 4.08 MB |
24 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 3- نسبت، تناسب و درصد |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس1- نسبت | فارسی | فایل1 | 9.70 MB |
25 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 3- نسبت، تناسب و درصد |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس1- نسبت | فارسی | فایل2 | 18.1 MB |
26 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 3- نسبت، تناسب و درصد |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس2- نسبت های مساوی | فارسی | فایل | 10.1 MB |
27 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 3- نسبت، تناسب و درصد |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس3- تناسب | فارسی | فایل | 14.2 MB |
28 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 3- نسبت، تناسب و درصد |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس4- درصد | فارسی | فایل | 17.3 MB |
29 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 4- تقارن و چندضلعی ها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس1- تقارن محوری | فارسی | فایل | 26.7 MB |
30 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 4- تقارن و چندضلعی ها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 2-تقارن مركزی | فارسی | فایل | 8.79 MB |
31 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 4- تقارن و چندضلعی ها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 3- زاویه و نیمساز | فارسی | فایل | 13.8 MB |
32 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 4- تقارن و چندضلعی ها |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 4-چندضلعی ها و مجموع زاویه های آن ها | فارسی | فایل | 27.7 MB |
33 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 5- عددهای اعشاری |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 1- عددهای اعشاری | فارسی | فایل | 22.6 MB |
34 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 5- عددهای اعشاری |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 2- جمع و تفریق عددهای اعشاری | فارسی | فایل | 17.6 MB |
35 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 5- عددهای اعشاری |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 4- ضرب عددهای اعشاری | فارسی | فایل | 17.0 MB |
36 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 6 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | مقدمه | فارسی | فایل | 15.56 MB |
37 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 6 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 1 | فارسی | فایل | 94.43 MB |
38 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 6 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس2 | فارسی | فایل | 60.26 MB |
39 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 6 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 4 | فارسی | فایل | 77.84 MB |
40 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 7 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | مقدمه | فارسی | فایل | 8.51 MB |
41 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 7 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 1 | فارسی | فایل | 34.98 MB |
42 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 7 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس2 | فارسی | فایل | 25.91 MB |
43 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس فصل 7 |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | درس 3 | فارسی | فایل | 110 MB |
44 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل 1 | 32.7 MB |
45 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل2 | 93.6 MB |
46 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل3 | 93.8 MB |
47 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل4 | 99.9 MB |
48 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل5 | 52.3 MB |
49 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل6 | 115 MB |
50 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | آشنایی با کلیات ریاضی پایه پنجم | فارسی | فایل7 | 82.1 MB |
51 | فیلم آموزشی راهنمای تدریس نمونه تدریس در كلاس درس |
فیلم | ریاضی پایه پنجم | نمونه تدریس در كلاس درس | فارسی | فایل | 320 MB |
52 | كتاب معلم (راهنمای تدریس) ریاضی پنجم ابتدایی |
كتاب | ریاضی پایه پنجم | گروه تالیف ریاضی پایه پنجم | فارسی | دانلود | 3.5MB |
53 | كتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی (چاپ 95) | كتاب | ریاضی پایه پنجم | گروه تالیف ریاضی پایه پنجم | فارسی | دانلود | 25MB |
رياضيات شامل علائم، فرمولها، روشهاي ويژه و کتابهاي درسياي است که سخت به نظر ميآيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصربهفرد هستند. در نتيجه مهم است که از مهارتهاي مطالعهاي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد.
1- شما نميتوانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به تمرين کردن فعالانه بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همهي تکاليف و وظايف محولهي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمولها و روشها، حياتي است.
2- رياضيات يک موضوع زنجيرهاي است. چيزي که در يک روز معين درس داده ميشود بر اساس آموختههاي روز قبل از آن است. همين که عقب افتاديد، دوباره رسيدن به درس سخت ميشود. آماده شدن براي امتحان، آن هم در دقايق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. بايد در همهي کلاسها شرکت کنيد و پابهپاي معلمتان پيش برويد.
3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزايندهاي پيچيده ميشود. شايد لازم باشد که زمان مطالعهی بيشتري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.
4- سعي نکنيد که روش خود را در رياضيات حفظ کنيد. فرمولها و روشهاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روشهاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.
5- وقتي روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد ميتواند استفاده شود. وقتي با مسئلهي جديدي روبهرو ميشويد، سعي کنيد آموختههاي قبلي خود را بر مسئلهی جديد اعمال کنيد.
6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمهاي که در رياضي مورد استفاده قرار ميگيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار ميگيرد، معناي متفاوتي ميدهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آنها را در قسمتهاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.
7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانشآموزان را مضطرب ميکند. داشتن اعتمادبهنفس ميتواند اضطراب شما را کاهش دهد. روشهايی که برای مطالعهی رياضي به شما پیشنهاد میکنیم ميتواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. تا زماني که تشخيص ميدهيد به راهکارهايي بيش از اينها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.
دانلود پیش نویس کتب پنجم ابتدایی – جدید التالیف
دانلود پیش نویس کتب پایه پنجم ابتدایی را جهت استفاده دانش آموزان و آموزگاران گرامی ارائه می شود :
توجه : اگر فایل ها به صورت PDF باز شدند و بصورت آنلاین قابل مشاهده بودند ، جهت دانلود روی دومین آیکون بالا از سمت راست کلیک نمایید.
فارسی خوانداری – فایل کامل کتاب
آزمون پیشرفت تحصیلی پایه ی پنجم ویژه ی فروردین ماه(نخبگان)که شمال 60سوال از دروس قرآن وهدیه های آسمان، فارسی ،ریاضی ،تعلیمات اجتماعی وعلوم تجربی است .
پس از دانلود نقشه ، با کلیک بر روی هر استان ، نقشه ی آن استان ظاهر گشته و اطلاعات مربوط به ان استان اشکار می گردد همچنین نام آن استان به همراه مرکز آن در قسمت پایین نقشه سمت چپ نوشته می شود. بازی یا کار با این نقشه باعث یادگیری و بالا بردن اطلاعات عمومی مربوط به استان های ایران و همچنین حفظ نام مرکز استان ها می شود .
حجم فایل : ۳۵۳ KB
چنانچه نرم افزار ها بر روی سیستمی کار نکرد احتیاج به نصب نرم افزار دات نت فریم ورک دارد.
نرم افزار مرکز استان ها
نقشه ی ایران با zoom عالی
نرم افزار نواحی آب و هوایی ایران
( درس هشت جفرافیا پایه ی چهارم )
جهت مشاهده و یا دانلود سوال بر روی لینک مربوط به آن سوال کلیک کنید:
لینک سوالات امتحانــــــی اسفند ما ه به ترتیب عبارتنداز:
لینک سوال املاء اسفند ماه پایه پنجم:
https://s3.amazonaws.com/blogdoon-files/blogdoon_19854_184821.pdf
لینک سوال بنویسیم اسفند ماه پایه پنجم:
https://s3.amazonaws.com/blogdoon-files/blogdoon_19854_184831.pdf
لینک سوال امتحانی قران پایه پنجم:
https://s3.amazonaws.com/blogdoon-files/blogdoon_19854_184841.pdf
لینک سوال تاریخ و مدنی اسفند ماه پایه پنجم:
https://s3.amazonaws.com/blogdoon-files/blogdoon_19854_184851.pdf
لینک سوال جغرافیا اسفند ماه پایه پنجم:
https://s3.amazonaws.com/blogdoon-files/blogdoon_19854_184861.pdf
لینک سوال ریاضی اسفند ماه پایه پنجم:
https://s3.amazonaws.com/blogdoon-files/blogdoon_19854_184871.pdf
دراین قسمت مجموعه ی کامل پیک آدینه (تکالیف پایان هفته )کلاس پنجم که شامل 28 مورد می باشد تقدیم حضورتان می گردد.برای دریافت روی عنوان آن کلیک نمایید.
منبع وبلاگ :مشق آبی
سرفصل و رئوس مطالب کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی
فصل |
عنوان فصل |
دروس فصلها |
اول
|
عددنویسی و الگو |
عددنویسی و محاسبات عددی |
میلیارد |
||
جمع و تفریق عددهای مرکب (ساعت) |
||
عددهای مثلثی و مربعی روبهجلو و عقب |
||
دوم
|
کسر و عدد مخلوط |
جمع و تفریق عددهای مخلوط |
کسر بزرگتر از واحد (تبدیل کسر به عدد مخلوط) |
||
ضرب کسرها |
||
تقسیم کسرها |
||
سوم
|
نسبت، تناسب، درصد |
معرفی نسبت |
مقدار تناسب |
||
حل مسئله تناسب |
||
درصد |
||
چهارم
|
هندسه
|
زاویه، مثلث، نیمساز |
چهارضلعیها |
||
انواع تقارن |
||
انتقال و دوران |
||
پنجم
|
اعداد اعشاری
|
معرفی رقمهای 0/01 و 0/001 |
جمع و تفریق |
||
رابطه کسر و اعشار |
||
ضرب اعداد اعشاری |
||
ششم
|
مساحت و حجم
|
لوزی و ذوزنقه |
شکلهای ترکیبی (محیط) |
||
مفهوم حجم و گنجایش |
||
حجم مکعب مستطیل |
||
هفتم
|
آمار و احتمال |
انتخاب نمودار مناسب |
میانگین |
||
مد |
||
احتمال تجربی و وابستگی پیشامدها |
دراین پست محتوای الکترونیک کشور ترکمنستان مربوط به درس7جغرافی پنجم تقدیم حضور شما عزیزان می گردد. این برنامه شامل توضیحاتی پیرامون وضع طبیعی،انسانی واقتصادی کشور ترکمنستان - تصاویری ازاین کشور -فیلمی از مناطق دیدنی ترکمنستان - بازی آموزشی در خصوص محتوای درس وآزمون الکترونیک از مطالب این درس می باشد.
دانلود نمونه فرم شرح حال
دانلود نمونه فرم فهرست محتوی کلی
دانلود نمونه فرم فهرست محتوی
دانلود نمونه فرم رویداد نگاری
دانلود نمونه فرم فهرست وارسی عمومی
دانلود نمونه فرم فهرست وارسی
دانلود نمونه فرم مقیاس درجه بندی نگاره ای
دانلود نمونه برگ ارزیابی والدین از پوشه ی کار
دانلود نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی اول ابتدایی
دانلود نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی دوم ابتدایی
دانلود نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی سوم و چهارم و پنجم ابتدایی
دانلود نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی
دانلود نمونه فرم سنجش مشاهده ای در حیطه ی اجتماعی – عاطفی
دانلود نمونه فرم سنجش مشاهده ای در حیطه ی جسمانی
دانلود نمونه سوالات و مطالب پایه ی پنجم
امتحان شش درس اول تاریخ برگه کار تاریخ - درس اول و دوم
امتحان فارسی نوبت اول امتحان جغرافی نوبت اول - 1
امتحان جغرافی نوبت اول - 2 امتحان تاریخ و مدنی نوبت اول
امتحان ریاضی نوبت اول امتحان علوم نوبت اول
آزمایش مشاهده ی تغییرات شیمیایی(علوم پنجم) آموزش مفاهیم ربع و نصف و ...
جدول بودجه بندی دروس پنجم عکس دانشمندان و افراد معروف
نگرش های اساسی در آموزش درس مدنی
خلاصه و نمونه سوال علوم ( ساختمان مواد )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( تغییرات مواد )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( ماشین ها )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( نور و رنگ )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( تاریخچه ی زمین )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( خاک زندگی بخش )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( زمین نا آرام )
خلاصه و نمونه سوال علوم ( جانداران ساده )
جغرافی-کارگروهی-افغانستان جغرافی-کارگروهی-پاکستان
جغرافی-کارگروهی-ارمنستان جغرافی-کارگروهی-ترکمنستان
جغرافی-کارگروهی-آذربایجان جغرافی-کارگروهی-ترکیه
جغرافی-کارگروهی-عراق جغرافی-کارگروهی-نقشه آذربایجان
جغرافی-کارگروهی-نقشه ی همسایه های ایران
جغرافی-کارگروهی-نقشه ارمنستان جغرافی-کارگروهی-قاره های جهان
جدول آموزش املای کلمات( تمرین بعد از املا )
جدول آموزش املای کلمات( بعد از تدریس و قبل از املا )
امتحان ریاضی ( 8 نمونه سوال نوبت دوم )جدید
امتحان علوم ( 9 نمونه سوال نوبت دوم )جدید
امتحان تاریخ ( 6 نمونه سوال نوبت دوم )جدید
امتحان جغرافی ( 8 نمونه سوال نوبت دوم )جدید
امتحان انشای فارسی ( 6 نمونه سوال نوبت دوم )جدید
این انیمیشن ها با فرمت swf است و باید با نرم افزار kmp player اجرا کرد .
این محتوای الکترونیکی که در قالب یک فایل اجرائی(EXE) ارائه شده و با دوبار کلیک کردن روی آن اجرا می شود ، برای یادگیری هرچه بهتر مضرب های یکی از اعداد 2 و 3 و 4 و ...و 9 بسیار مفید می باشد . از این محتوای آموزشی، معلمان گرامی می توانند برای هیجان و شادی بیشتر در کلاس درس ریاضی و سرگرم کردن دانش آموزان ، استفاده نمایند . دانش آموزان نیز در رایانه های شخصی خود می توانند ، برای یادگیری هرچه بهتر مضرب های اعداد ، همراه با شور و هیجان از این محتوا استفاده نمایند .این محتوای ریاضی دارای درجه دشواری از قبیل : معمولی - مشکل و خیلی مشکل می باشد .برای بازی کردن شما هم از موس و هم از کلید های جهتی صفحه کلید یعنی → و ← استفاده نمائید .
قواعد بخش پذیری
برای تقسيم بر بيشتر اعداد طبيعی قاعده هايی وجود دارد. حتی برای برخی از اعداد بيشتر از سه قاعده به دست آمده است که می توان به کمک آن ها بخش پذيری اعداد را بررسی کرد و باقی مانده ه تقسيم آن ها را نيز تعيين نمود. البته در برخی موارد انجام عمل تقسيم، راحت تر از کاربرد قاعده به نظر می رسد. اين به مقسوم و مقسوم عليه بستگی دارد. قاعده تقسيم بر اعداد طبيعی از 1 تا ۱۵ در زير آورده شده است.
قاعده تقسيم بر 1 :
همه ی اعداد بر يک بخش پذير هستند.
قاعده تقسيم بر 2 :
عددي بر 2 بخش پذير است که رقم يکانش بر 2 بخش پذير باشد. باقي مانده تقسيم هرعدد بر 2 باقي مانده تقسيم رقم يکان عدد بر 2 است.
مثال- همه ی اعداد زوج بر 2 بخش پذیر هستند.
قاعده تقسيم بر 3 :
عددي بر 3 بخش پذير است که مجموع ارقامش بر 3 بخش پذير باشد. باقي مانده ی تقسيم عدد بر 3 همان باقي مانده تقسيم مجموع ارقام آن عدد بر 3 است.
مثال- مجموع رقم های عدد 7۵12 برابر 1۵ است و 1۵ بر 3 بخش پذیر می باشد، بنابراین عدد7۵12 بر 3 بخش پذیر است.
قاعده تقسيم بر 4 :
الف) عددي بر 4 قابل قسمت است که دو رقم سمت راست آن بر4 قابل قسمت باشد. باقي مانده تقسيم هر عدد بر 4 مساوي باقي مانده تقسيم دو رقم سمت راست آن عدد بر4 .
مثال- عدد ۵248 بر 4 بخش پذیر است. زیرا 48 بر 4 بخش پذیر است.
ب) عددی بر4 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه ی 2 برابر رقم دهگان آن بر 4 بخش پذیر باشد.
مثال- عدد 1۵68 بر 4 بخش پذیر است. زیرا 20 = 8 + 6 * 2 و 20 بر 4 بخش پذیر می باشد.
قاعده تقسيم بر 5 :
عددي بر۵بخش پذير است که رقم يکانش بر۵ بخش پذير باشد. باقي مانده تقسيم هرعدد بر۵ باقي مانده تقسيم رقم يکان عدد بر ۵ است.
مثال- اعداد ۶۵، 240 و 800 بر۵ بخش پذیر هستند.
قاعده تقسيم بر 6 :
عددی بر 6 بخش پذیر است که بر2 و3 بخش پذیر باشد. ( 3 * 2 = 6)
مثال- عدد 132 هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیراست. پس بر6 نیز بخش پذیر است.
قاعده تقسيم بر 7 :
عددی بر 7 بخش پذیر است که اگر 2 برابر رقم یکان آن را از عددی که از حذف یکان به دست آمده کم کنیم، حاصل بر7 بخش پذیر باشد.(در صورت لزوم این عمل را چندین بار تکرار می کنیم تا به نتیجه برسیم.)
مثال- عدد ۵194 بر 7 بخش پذیر است. زیرا:
49 مضربی از 7 است. بنابراین۵۱۹۴ بر 7 بخش پذیر است.
قاعده تقسيم بر 8 :
الف) عددي بر8 قابل قسمت است که سه رقم سمت راست آن بر 8 قابل قسمت باشد.
مثال- اعداد 4۵000 و706۵6 بر 8 بخش پذیرهستند. زیرا سه رقم سمت راست آن ها یعنی صفر و6۵6 بر 8 بخش پذیرهستند.
ب) عددی بر8 بخش پذیر است که مجموع رقم یکان، به اضافه ی 2 برابررقم دهگان، به اضافه ی 4 برابر رقم صدگان آن بر 8 بخش پذیر باشد.
مثال- عدد ۶۵۳۵۲بر 8 بخش پذیر است. زیرا ۲۴=۲+ ۵* ۲+ ۳* ۴و ۲۴بر ۸بخش پذیر می باشد.
قاعده تقسيم بر 9 :
عددي بر 9 بخش پذيراست که مجموع ارقامش بر9 بخش پذير باشد. باقي مانده تقسيم عدد بر9 همان باقي مانده تقسيم مجموع ارقام آن عدد بر9 است.
مثال- عدد ۵148 بر 9 بخش پذیراست. زیرا مجموع رقم های آن یعنی 18 بر 9 بخش پذیر است.
قاعده تقسيم بر 10 :
عددی بر 10 بخش پذیر است که رقم یکان آن صفر باشد.
مثال- اعداد 70 ، 1200 و 810 بر 10 بخش پذیر هستند.
قاعده تقسيم بر 11 :
عددی بر 11 بخش پذیر است که اگر ارقام آن را یکی در میان به دو دسته تقسیم کنیم و مجموع ارقام هر دسته را به دست آوریم و سپس دو عدد به دست آمده را از هم کم کنیم عدد حاصل بر 11 بخش پذیر باشد.
مثال-عدد ۵240312 بر 11 بخش پذیر است زیرا:
قاعده تقسيم بر 12 :
عددی بر 12 بخش پذیر است که بر 3 و 4 بخش پذیر باشد.
مثال- اعداد 72 و 120 و 480 بر 12 بخش پذیر هستند.
قاعده تقسيم بر 13 :
عددی بر 13 بخش پذیر است که اگر 4 برابر رقم یکان آن را با عددی که از حذف یکان به دست آمده جمع کنیم، حاصل بر 13 بخش پذیرباشد. (در صورت لزوم این عمل را چندین بار تکرار می کنیم تا به نتیجه برسیم.)
مثال- عدد 247 بر 13 بخش پذیر است. زیرا:
قاعده تقسيم بر 14 :
عددی بر 14 بخش پذیر است که بر 2 و 7 بخش پذیر باشد. ( 7 * 2 = 14)
مثال- عدد 3۵42 هم بر 2 وهم بر7 بخش پذیر است. پس بر 14 نیز بخش پذیر است.
قاعده تقسيم بر 15 :
عددی بر 1۵ بخش پذیر است که بر 3 و 5 بخش پذیر باشد. ( ۵ * 3 = 1۵)
مثال- عدد 43۵0 هم بر 3 و هم بر 5 بخش پذیر است. پس بر 43۵0 نیز بخش پذیر است.
منبع : http://ali-nasiri-k.blogfa.com
فسیل چیست؟
معناى لغوى فسیل عبارت است از چیزى که از حفارى به دست آمده باشد. به عبارت دیگر فسیل ها، اجساد و بقایا و آثار موجوداتى مى باشند که پس از مرگ در بین رسوبات دفن شده و همراه با آن ها تحت تاثیر پدیده سنگ شدگى ( دیاژنز ) قرار گرفته اند.
بنابراین فسیل ها انواع باقیمانده جانورى و گیاهى نظیر جسم حیوانات و استخوان هاى مربوط به آن ها، تنه گیاهان قدیمى و ساختمان شان، کرم هاى نرم، ستاره هاى دریایى و غیره ( از نقطه نظر تشریحى ) و آثار و مواد به جامانده از آن ها نظیر فضولات، مدفوعات، تخم ها ( آثار طبیعى ) و اثر لانه ها، آشیانه ها، رد پاها ( آثار مصنوعى ) را شامل مى شود و تمامى این ها به طور مستقیم توسط موجودات که در گذشته مى زیسته اند، به وجود آمده اند. بدین ترتیب براى آن که یک شى فسیل به حساب آید، بایستى بقایا و یا آثار فعالیت زیستى موجودات گذشته باشد.
به طور کلى فسیل ها را به دو گروه تقسیم مى نمایند :
١. فسیل هاى اندامى
٢. فسیل هاى اثری
منظور از فسیل هاى اندامى، بقایاى حقیقى موجودات زنده مى باشند که در حالات بسیار مساعد شکل آن ها با شکل موجود زنده اصلى اولیه کاملا تطبیق مى کند و تغییر زیادى در آن صورت نگرفته است. اما فسیل هاى اثرى علائم غیر مستقیم حیات هستند که توسط موجودات بر جاى گذاشته شده اند. جاى پاهاى دایناسور، اثرات ناشى از خزیدن تریلوبیت ها و سایر شواهد فرآیندهاى حیات همچون فضولات و مدفوعات که به صورت فسیل در آمده اند همگى جزء فسیل هاى اثرى محسوب مى گردند.
حال این سوال مطرح مى شود چه فسیل هایى را با ارزش مى خوانیم ؟
در جواب باید گفت فسیل هاى راهنما (Index Fossils). آن دسته از فسیل ها به این نام خوانده مى شوند که :
١. شناسایی آن ها آسان است
٢. بسیار فراوانند
٣. داراى عمر کوتاه بوده اند
٤. از گسترش جغرافیایى قابل توجهى برخوردارند
نویسنده ناصر پوربافرانی
استرس زيادي كه دنياي مدرن به ما وارد مي كند سبب شده است كه آرامش
دست نيافتني به نظر برسد. با اين حال باز هم هيچ دليلي وجود ندارد كه زندگي
خود را پر از استرس و اضطراب نماييم. اگر هنر ايجاد آرامش را بياموزيد مي توانيد به
راحتي لذت زندگي را بچشيد. راز ايجاد آرامش كنترل ذهن است. به عنوان مثال
شما مي توانيد براي سلامتي خود يك ساعت در روز ورزش كنيد و همينطور مي
توانيد نسبت به اضافه وزن خود بي تفاوت باشيد و يك عمر با نگراني دست به گريبان باشيد
مهمترين زمان اكنون است
- بسياري از ما زمان زيادي را در نگراني آينده به سر مي بريم. اگر در كل عمر خود اين زمان ها را محاسبه نماييم متوجه مي شويم از يك سال هم بيشتر شده است. محققان متوجه شده اند كه نگراني و تشويش براي آينده قسمت زيادي از فعاليت ذهني فرد را اشغال مي كند. در حاليكه اين نگراني هيچ كمكي به شما نمي كند به هيچ وجه. اگر بيشتر وقت خود را به فكر كردن درباره گذشته و نگراني درباره آينده بگذرانيد هيچگاه نخواهيد توانيست به اندازه كافي آرامش داشته باشيد. براي رسيدن به آرامش روحي و فكري واقعي بايد فقط در زمان حال از زندگي خود لذت ببريد نه افسوس گذشته را بخوريد و نه نگران آينده باشيد
محيط اطراف بسيار مهم است
جايي كه كار مي كنيد و وقت خود را مي گذرانيد در وضعيت فكري شما تاثير عميقي دارد. شايد ما آگاهانه اين موضوع را درك نكنيم ولي اگر دقت كنيد در بعضي اتاق ها آرامش بيشتري داريد و تمايل داريد هنگام استراحت آنجا باشيد. به اتاق خود نگاه كنيد اگر بسيار درهم و برهم و ريخت و پاش است مانند اين است كه مرتب كسي كاري را به شما يادآوري مي كند ولي شما آنرا انجام نمي دهيد. و اين چرخه همينطور را ادامه دارد
اين يادآوري ناخودآگاه و مداوم در ذهن جاي زيادي اشغال مي كند. اگر اتاق خود را مرتب كنيد و محيطي دلچسب براي خود فراهم كنيد احساس بهتري نسبت به قبل خواهيد داشت . راحتتر مي توانيد خود را آرام و ريلكس نماييد. براي خريد سيستم هاي تهويه و تصفيه هوا، گل و ... خساست به خرج ندهيد تا شرايط بهتري براي خود فراهم كنيد. براي آرام ساختن خود هدف آرام نگه داشتن مغز است. كه نتيجه آن ارامش روحي است. اين بهترين نوع ريلكسيشن است چون ما را نسبت به كار هايي كه خود بايد انجام دهيم آسوده خاطر مي كند. هر روز 10 تا 15 دقيقه وقت براي مديتيشن مشخص كنيد در طول مديتيشن مي توانيم روح و فكر خود را از دلبستگي هاي مادي رها كنيم
سازنده بودن به جاي به تعويق انداختن
رسيدن به آرامش و آسودگي خيال فقط با استراحت كردن تمام وقت در ساحل دريا بدست نمي آيد. بلكه بايد بياموزيم چگونه آرامش را بدست بياوريم. مهم نيست كه در حال كار باشيم يا استراحت مهم اين است كه بدانيم چه بكنيم. بنابراين كار هايي را كه بايد انجام شود اولويت بندي كنيد. اگر هر كاري را با برنامه و از راه صحيح انجام دهيد احساس استرس و فشار كمتري خواهيد داشت. وقتي كه مي خواهيم چند كار را با هم انجام دهيم خود را زير بار فشار زيادي قرار داده ايم. و در اين حال ايجاد آرامش بسيار سخت و دشوار است. زندگي را براي خود سخت نكنيد. براي هر كاري زمان مشخص نماييد و آنقدر به خود وقت بدهيد كه از انجام آن لذت ببريد. يك كار را تكميل نماييد و هر چه لازم است براي آن انجام دهيد. آنگاه پاداش شما لذتي است كه از انجام بي عيب و نقص آن كار نصيب شما خواهد شد
با تاثير ديگران بر خود مقابله كنيد
چقدر به نظر ديگران وابسته هستيد و به آن اهميت مي دهيد. وقتي كه ما نگران حرف مردم هستيم در حقيقت يك بار فكري به ذهن خود تحميل كرده ايم. و ناخودآگاه به سمتي حركت مي كنيم كه ديگران را خوشحال كنيم. و اين هم ايجاد آرامش فكري را غير ممكن مي سازد. مهم نيست كه ما چه كار مي كنيم يا چه مي گوييم هميشه عده اي هستند كه ايراد بگيرند. بنابراين بايد در خود روحيه اي را تقويت كنيم كه نه با ستايش و نه با انتقاد تحت تاثير قرار نگيريم. اين بدان معنا نيست كه ما افكاري متفاوت با ديگران داريم، بلكه فقط به اين معناست كه نمي خواهيم به ديگران اجازه دهيم با عقايد خود آرامش روحي و فكري ما را به هم بريزند. البته اين كار ساده اي نيست اما به مرور زمان مي توانيم اثر عقايد ديگران در زندگي خود را كمتر كنيم. رسيدن به آرامش زماني مقدور مي شود كه ما فكر كردن به حرف هاي مردم را متوقف كنيم
زماني براي خود اختصاص دهيد
اجازه ندهيد تمام وقت شما صرف ديگران شود طوري كه براي خود وقت كافي نداشته باشيد. اگر كار شما به گونه اي است كه مدام با تلفن و ايميل درگير هستيد بهتر است از آنها در زمان استراحت فرار كنيد. مثلاً مي توانيد ساعات مشخصي را براي پاسخگويي به تلفن ها مشخص كنيد. به اين صورت به ديگران مي فهمانيد كه شما هم به زماني براي استراحت و آرامش نياز داريد و نبايد مزاحم شما شوند. وقتي به فشار هاي روحي اجازه مي دهيد ساخته شوند ايجاد آرامش كار سختي مي شود. اما با استراحت كافي مي توانيد هنگام كار با انرژي و توان بيشتري به وظايف خود را انجام دهيد كه نتيجه آن يك رضايت دروني است
یك تغيير به اندازه يك استراحت ارزش دارد
زندگي نبايد تكرار مكررات باشد اگر متوجه شديد كه در چرخه اي نا تمام از روزمرگي گير كرده ايد كار هايي كاملاً متفاوت انجام دهيد. مثلاً اگر هر روز بعد از ظهر وقت خود را با روزنامه خواندن و تماشاي تلوزيون مي گذرانيد و پس از آن احساس خوبي نداريد مي توانيد براي قدم زدن با خانواده يا دوستان بيرون برويد يا در فعاليت هاي ورزشي با دوستان شركت كنيد. اين تغيير رويه به شما كمك مي كند احساس آرامش بيشتري داشته باشيد و نه تنها از روزمرگي نجات پيدا مي كنيد بلكه فعاليت هاي روزانه خود را هم بهتر انجام خواهيد داد
ريلكسيشن به سادگي يك نفس عميق كشيدن است
اگر احساس استرس مي كنيد چند دقيقه بيرون برويد. فقط به تنفس خود دقت كنيد. به آرامي نفس بكشيد اين كار اثري قدرتمند براي آرام كردن دارد. وقتي كه هوا را به داخل شش هاي خود فرو مي بريد آرامش دروني را وارد بدن خود مي كنيد. و وقتي كه هوا را به بيرون مي رانيد تجسم كنيد تمام نگراني ها و تشويش ها را بيرون رانده ايد. بدست آوردن آرامش به همين سادگي است پس سعي نكنيد آنرا پيچيده نماييد
منبع: یاد بگیر دات کام
در این روش ضزب به کمک کشیدن خط های افقی و عمودی می توانیم به جواب برسیم
مثال اول :
به ضرب نگاه کنید عدد ما 2 است پس 2 خط افقی میکشم
عدد بعدی ما 3 می باشد در نتیجه 3 خط عمودی رسم می کنیم به طوری که خط های موازی را قطع کنن
حالا نقاط تقاطع بدست آمده را شمارش کرده تا حاصل ضرب به دست بیایید
..................................................................................................................................
در این ضرب عامل اول از 2 و 3 درست شده است که ما ابتدا 2 خط افقی و سپس با کمی فاصله 3 خط افقی رسم مکنیم حالا نوبت به عامل دوم ضرب یعنی عدد 2 می رسیم که باید 2 خط عمودی رسم کنیم تا از خط های افقی عبور کند
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
توضیح این روش با جملات بسیار دشوار است بنابراین اجازه بدهید کار خود را با تصاویر شروع کنیم. تصویر زیر را نگاه کنید :
..................................................................................................................................
۱- عدد ۲۱ از ۲ و ۱ تشکیل شده پس ابتدا ۲ خط در بالا و ۱ خط در پایین آن به صورت افقی رسم کرده ایم.
۲- عدد ۱۳ از ۱ و ۳ تشکیل شده پس ابتدا ۱ خط و سپس ۳ خط به نحوی رسم کرده ایم که خط هایی که قبلا به صورت افقی رسم کرده بودیم را قطع کنند.
۳- به ترتیب از چپ به راست ابتدا در راس مربع سپس در قطر آن و بعد در راس سمت راست تعداد نقطه هایی که خط ها در آنها یکدیگر را قطع کرده اند را شمرده ایم و ارقام به دست آورده را به همان ترتیب از چپ به راست به عنوان صدگان، دهگان و یکان عدد قرار داده ایم تا به پاسخ برسیم.
..................................................................................................................................
تا اینجا اعدادی که در هم ضرب کردیم دارای ارقام برابر بودند یعنی هر دو سه رقمی یا هر دو دو رقمی بودند. اگر اینطور نباشد چه میشود؟ اجازه بدهید این حالت را هم با یک مثال با هم بررسی کنیم :
..................................................................................................................................
یک مثال دیگر در مورد اعداد صفر دار را با یک دیگر بررسی میکنیم :
..................................................................................................................................
منبع : وبلاگ آب آب
بخشش چیست؟
بخشیدن، فراموش کردن و ازخودگذشتگی نیست و با تحمل کردن افرادی که ما را رنجانده اند فرق دارد. شما مجبور نیستید دیگران را ببخشید ولی هنگامی که بدانید اگر از اشتباهات دیگران بگذرید و به آنها نچسبید، چقدر آرامش بیشتری دارید، هرگز کینه توزی، خشم و قهر را انتخاب نمی کنید. فراموش نکنید که بخشیدن نشانه عزت نفس بالای شماست. بخشیدن، فراموش کردن و رها شدن از احساسات شدیدی است که به حوادث گذشته مربوط می شود. وقتی نمی توانیم دیگران را ببخشیم، خود را فردی فراموش شده، مأیوس و ناتوان می دانیم. در واقع ما نمی توانیم منکر اشتباهات خود شویم؛ اما می توانیم رفتار خود را تغییر دهیم تا شرایط مطلوب تر و آینده بهتری را به خود نوید دهیم.
در واقع بخشش، آمادگی برای رهایی از رنج های گذشته و تصمیمی است برای پایان دادن به مشکلاتی که از گذشته با خود داریم. البته در بخشی از وجود ما این باور وجود دارد که می توانیم آرامش فکرمان را با پیروی از نفرت، خشم و رنج به دست آوریم و همواره حساب و کتاب های عادی داشته باشیم و دچار حالاتی مانند کینه، نفرت و خشم شویم. بدین ترتیب نمی توانیم آرامش داشته باشیم. بخشش می تواند ما را از زندانی که با ترس و غضب در ذهن خود ساخته و بر خود تحمیل کرده ایم رها کند.
همه ما می رنجیم
برای همه ما پیش آمده که بارها و بارها از دیگران رنجیده ایم. بعضی از رنجش ها کوتاه و گذراست و می توان آنها را زود فراموش کرد؛ اما هنگامی که احساس می کنیم کسی عمیقا آزارمان داده است به مرحله دشواری می رسیم؛ آیا باید بگذاریم این رنج در وجودمان بماند و شادمانی ما را با خود ببرد یا باید از معجزه بخشش برای التیام زخم هایمان بهره مند شویم؟ اما اگر بخشش، دردی را که ما در وجود خود احساس می کنیم و عذابمان می دهد درمان می کند، دلیل خوبی داریم که بتوانیم دیگران را ببخشیم. البته این طبیعی است که بعضی ارتباطات باید قطع شوند و بعضی موقعیت ها باید تغییر کنند و این شاید ناراحت کننده به نظر برسد. در واقع گاهی اوقات نمی توانید مطمئن باشید که آیا قربانی یک حادثه غیرقابل اجتناب هستید یا به شکل ناعادلانه ای آزرده شده اید. شاید لازم باشد برای تشخیص نوع رنجش هایتان بیشتر دقت کنید تا بتوانید تفاوت دردی را که از حساسیت های خودتان به وجود می آید با رنجی که به خاطر دیگران احساس می کنید، تشخیص دهید.
امروزه پزشکان معمولا بیماران خود را نسبت به عوارض جانبی و خطرناک داروهایی که استفاده می کنند، آگاه کرده و بیماران نیز با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به سلامت خود اشتیاق زیادی برای مطالعه و کسب اطلاعاتی در زمینه آثار منفی داروهایی که مصرف می کنند نشان می دهند. باید توجه داشت افکار ناراحت کننده ای که به ذهن خود وارد می کنیم نیز عوارض منفی زیادی بر سلامت ما دارند. بنابراین اگر می خواهیم خود را از فشار و ناراحتی های ناشی از درد و رنج ها رها کنیم باید مراقب افکارمان باشیم. همانطور که در مورد داروها و تأثیرات جانبی آنها بر جسم خود مواظب و حساس هستیم، تأثیرات جانبی و مخاطره آمیز نبخشیدن و کینه داشتن از دیگران و افکار منفی می تواند آثار بسیار بدی بر سلامت جسمانی و روانی ما بگذارد. برای مثال می توانیم به این امراض و ناراحتی ها بر اثر نبخشیدن اشاره کنیم؛ سردرد، کمردرد، زخم معده، اضطراب، بی خوابی و ناامیدی. بسیاری از ما برای درمان بیماری های جسمانی خود همیشه در حال مصرف دارو هستیم، درحالی که برای افکار بیماری زایی که به ذهن خود وارد می کنیم هیچ انتخاب و گزینشی نداریم و اجازه می دهیم حتی چیزهایی که سلامت جسم مان را تهدید می کنند به راحتی وارد ذهنمان شوند.
اما چگونه از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنیم و کدام دارو قوی ترین بوده و بیشترین اثر را برای شفای افکار بیماری زا دارد؟ "بخشش" پاسخگوی تمام این سؤالات است زیرا قوی ترین و شعف انگیزترین دارو محسوب می شود و قدرت رفع تمام این علائم و بیماری ها را دارد.
چرا نمی بخشیم؟
هنگامی که بیش از حد به منیت های خود بچسبیم بخشیدن دیگران برایمان سخت می شود. نیرویی از درون به ما نهیب می زند؛ "او به تو توهین کرده، نباید او را ببخشی"، "چطور می توانی بگذاری کسی با تو بدرفتاری کند" و. . . این نوع منیت ها در بعضی شرایط سخت تأثیر بیشتری بر ما می گذارد و راحت تر شنیده می شود و آن هنگامی است که به خاطر مشکلات زندگی تحت فشار قرار گرفته ایم و دائم از دیگران توقع داریم به ما کمک کنند. در این مواقع است که ندایی از درون ما را به بخشیدن ترغیب می کند. اما فراموش نکنیم که همیشه قدرت انتخاب برای ما وجود دارد؛ یعنی می توانیم به جای تسلیم در برابر اینگونه وسوسه ها، گذشت و بخشش را برگزینیم و به این ترتیب خودمان نیز به آرامش بیشتری دست یابیم.
همواره به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر بتوانید ببخشید، بیشتر نیز دریافت می کنید. در واقع هر آنچه در زندگی ارزش داشته باشد فقط زمانی افزایش می یابد که بخشیده شود. هنگامی که گمان می کنید با بخشیدن چیزی را از دست داده اید به معنای واقعی نبخشیده اید. اگر بااکراه ببخشید، هیچ نیرویی در پس آن وجود ندارد. در واقع مهم ترین چیز نیتی است که در پشت عمل شما نهفته است.
نیت همواره باید ایجاد شادی و نشاط برای شخص بخشایشگر باشد زیرا شادمانی به عنوان پشتوانه و حامی برای شماست و بازگشت عملتان نیز به طور مستقیم به میزان بخشایش بستگی دارد؛ البته اگر واقعا از ته دل و بی قید و شرط باشد.
شاید برای بسیاری از ما بخشیدن کار آسانی نباشد. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، توقع نداشته باشید یکباره بتوانید دیگران را ببخشید. عمل بخشیدن نیازمند زمان است؛ اما هر چه بیشتر روی آن کار کنید بیشتر به آن پی خواهید برد. پس برای سلامت جسم و روان خودتان هم که شده همین حالا تصمیم بگیرید بخشیدن را تمرین کنید. شما می توانید این کار را با بخشش های کوچک شروع کنید تا کم کم بتوانید کسانی را هم که خیلی شما را آزرده اند ببخشید.
چطور ببخشیم؟
تحقیقات نشان داده افرادی که می توانند ببخشند، افسردگی، خشم و استرس کمتری دارند و امیدشان به آینده هم بیشتر است. همچنین سیستم ایمنی بدنشان قوی تر است و نشاط و شادابی بیشتری را تجربه می کنند.
برای تمرین بخشش هرگز منتظر عذرخواهی دیگران نباشید. بسیاری از افرادی که شما را رنجانده اند اصلا قصد عذرخواهی ندارند. بنابراین اگر منتظر شنیدن معذرت خواهی آنها باشید، ممکن است هیچ وقت نتوانید آنها را ببخشید.سعی کنید گاهی از دید دیگران به مسائل نگاه کنید؛ اگر گاهی با فرد موردنظر همدردی کنید، ممکن است متوجه شوید که این کار را از روی نادانی، ترس یا حتی علاقه انجام داده است.
فواید بخشش را بشناسید. مطالعات نشان می دهند افرادی که قدرت بخشش دیگران را دارند توانایی و انرژی بیشتری دارند. همچنین اشتهای بهتر و الگوهای خواب بهتری هم دارند.فراموش نکنید که باید بتوانید خودتان را هم ببخشید. برای بعضی افراد بخشیدن دیگران راحت تر از بخشیدن خودشان است. اما توجه داشته باشید که اگر نتوانید خودتان را ببخشید، اعتماد به نفستان را از دست می دهید و همواره احساس گناه می کنید.
شما برای اینکه بتوانید راحت تر ببخشید، باید موانع بخشش را از سر راهتان بردارید و فکر و بینش خود را نسبت به آن تغییر دهید. در واقع برای اینکه فکر و ذهن ما آماده بخشش شود، باید به خود بقبولانیم که باورها و موانع گذشته از بین رفته اند و دوباره نمی توانند بر زندگی حال و آینده ما تأثیر بگذارند. ترس یکی از مهم ترین موانع بر سر راه بخشش است. اینکه نتوانیم از فکر گذشته رها شویم، مانعی بر سر راه بخشش خواهد بود. تحقیقات نشان داده است افکار و احساساتی که در ذهن خود پرورش می دهیم در بسیاری مواقع باعث بروز ناهنجاری و علائم فیزیکی مانند اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، هیجان، انواع سردردها، کمردردها و ... می شود و سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف می کند.
گاه نیز قضاوت های نادرست ما مانع از آن می شود که بتوانیم دیگران را ببخشیم؛ بنابراین هیچ گاه دیگران را بدون توجه به شرایط خاص خودشان قضاوت نکنید. به یاد داشته باشید افکار و عقاید ما تعیین می کنند که چگونه زندگی کنیم و هدف و نتیجه ای هم که از بخشش حاصل می کنیم رها کردن مشکلات مربوط به گذشته است. متأسفانه بسیاری از ما در هاله ای از ترس نسبت به گذشته و وحشت از آینده زندگی می کنیم و گذشته و آینده درنظرمان یکسان است؛ درحالی که اگر بخواهیم می توانیم در آینده آرامش بیشتری نسبت به مشکلات تلخ گذشته داشته باشیم.
البته با بخشیدن، واقعیت های گذشته عوض نمی شوند زیرا گذشته را نمی توان تغییر داد. ما فقط می توانیم دیگران را ببخشیم تا به آرامش بیشتری برسیم. بخشش به ما اجازه می دهد با گناه، سرزنش و احساس شرم خداحافظی کنیم و به ما یاد می دهد که با دوست داشتن دیگران از شر ترس های گذشته رها شویم.
گردآوری : یکتا فراهانی
البته دانشمندان ژاپنی راهی یافته اند تا گوشت وپوست ماهی ها را نامريی کرده واستخوانهای آنهارا رنگی کنند.آنها ازاین تکنو لوژی برای کسب درآمد استفاده کرده واین ماهی ها را در ظروف شیشه ای پرشده با مایه ای شفاف به فروش میرسانند.درزیر نمونه ای از این ماهی ها آورده شده است.
به جای فراموش نکنی؛ بگوییم : یادت باشه
به جای دستت درد نکنه؛ بگوییم : ممنون از محبتت، سلامت باشی
به جای ببخشید که مزاحمتان شدم؛ بگوییم : از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم
به جای گرفتارم؛ بگوییم : در فرصت مناسب کنار شما خواهم بود
به جای دروغ نگو؛ بگوییم : راست می گی؟ راستی؟
به جای قابل نداره؛ بگوییم : هدیه برای شما
به جای شکست خورده؛ بگوییم : با تجربه
به جای فقیر هستم؛ بگوییم : ثروت کمی دارم
به جای بدرد من نمی خورد؛ بگوییم : مناسب من نیست
به جای مشکل دارم؛ بگوییم : مسئله دارم
به جای جانم به لبم رسید؛ بگوییم : چندان هم راحت نبود
به جای مسئله ربطی به تو ندارد؛ بگوییم : مسئله را خودم حل میکنم
به جای من مریض و غمگین نیستم؛ بگوییم : من سالم و با نشاط هستم
به جای زشت است؛ بگوییم : قشنگ نیست
به جای چرا اذیت میکنی؛ بگوییم : با این کار چه لذتی میبری
به جای غم آخرت باشد؛ بگوییم : شما را در شادی ها ببینم
به جای متنفرم؛ بگوییم : دوست ندارم
به جای دشوار است؛ بگوییم : آسان نیست
به جای جملاتی از جمله چقدر چاق شدی؟، چقدر لاغر شدی؟، چقدر خسته به نظر میآیی؟، چرا موهات را این قدر کوتاه کردی؟، چرا ریشت را بلند کردی؟، چراتوهمی؟، چرا رنگت پریده؟، چرا تلفن نکردی؟، چرا حال مرا نپرسیدی؟
بگوییم: سلام به روی ماهت، چقدر خوشحال شدم تو را دیدم، همیشه در قلب من هستی .
1. هر روز، کاری خوب انجام دهید.
از کمک کردن به افراد بی بضاعت و تنگدستان گرفته تا عیادت از بیماران و سالمندان و گره گشودن از مشکلات گرفتاران، با خود قرار بگذارید که در هر روز کاری خوب، هرچند کوچک، انجام دهید.
2. تلاش کنید فرد مفیدی باشید.
شرایط کنونی یک سرزمین، برآیند افکار و رفتار همه افراد آن سرزمین است. هر کسی برای اعتلا و پیشرفت سرزمین مادری اش باید از خود شروع کند و سعی نماید سهم خود را ادا کند. حتما نباید کاری بزرگ انجام دهید، همین که قدمهای کوچک مثبت را با عشقی بزرگ بردارید کافیست.
3. هوای هموطنان خود را داشته باشید.
برای پشتیبانی و یاری رساندن به دیگران پیشقدم شوید. به انسانها احترام بگذارید و همیشه لبخند بر لب داشته باشید. وقتی در طول روز به اطراف خود نگاه میکنید مطمئناً فرصت های زیادی را خواهید یافت که میتوانید با دستگیری از دیگران، به آنها کمک کنید. حق تقدم سالمندان و کودکان را در همه حال رعایت کنید، بی توقع عشق بورزید و هیچکس را قضاوت نکنید.
4. محافظت از محیط زیست را یک اولویت بدانید.
همه ما در برابر محیطی که در آن زندگی میکنیم و تلاش برای ایجاد شرایط بهتر زیستی و جلوگیری از صدمه دیدن طبیعت مسئولیم. کاشتن درخت، تولید زباله کمتر، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و جلوگیری از هدر رفت منابع تجدید ناپذیر مانند آب، رعایت بهداشت و پرهیز از آلوده کردن اماکن عمومی، برخی از مواردی هستند که برای نگهداری از محیط زیست باید لحاظ شوند.
5. زمان مطالعه خود را افزایش دهید.
افراد جامعه ای که مطالعه نمیکنند همیشه در یک زندان فکری و اعتقادی محبوس هستند و اینگونه است که سرزمین مادری شان فرصت پیشرفت و توسعه پیدا نمی کند. مردمی که کتاب نمی خوانند به نوعی اسیر و دنباله رو کسانی هستند که از این نقطه ضعف و عدم آگاهی عموم به نفع خود برای فریفتن و به بیراهه کشاندن آدمها بهره میبرند. بنابراین مطالعه و ارتقای فرهنگ کتاب خوانی درنهایت به اعتلای همه جانبه یک سرزمین خواهد انجامید.
6. در یک زمینه تخصص پیدا کنید.
متخصص شدن در یک حرفه، هم آینده شما را از لحاظ شغلی تضمین میکند و هم سودآوری سرشاری برای سرزمین مادری تان دارد. تصور کنید که همه افراد یک جامعه در حرفه شان متخصص باشند و از تجربه خود برای بهبود شرایط استفاده کنند، آنگاه بسیاری از مشکلات و معضلات براحتی حل میشد. سعی کنید تا جایی که میتوانید تجربه کسب کنید و سطح شغلی خود را بالا ببرید و اندکی از این اندوخته را رایگان به دیگران اختصاص دهید.
7. در شرایط اضطرار، منافع جمع را به منافع شخصی مقدم بدانید.
وقتی حادثه ای غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و طوفان رخ میدهد، هم دل و متحد برای حمایت از دیگران بکوشید و بجای هجوم برای جمع آوری مواد غذایی و سایر مایحتاج، بکوشید تا منافع عموم به رفع نیازهای شخصی تان ارجحیت داشته باشد.
8. به فکر نسلهای بعد باشید.
سرزمین مادری شما فقط به شما تعلق ندارد، بلکه به نسلهایی که قرار است در آینده در آن زندگی کنند نیز متعلق است. یادتان باشد که پیشرفت و آبادانی مطالبه ای است که نسلهای آینده از شما خواهند داشت و منابع یک سرزمین امانتی است که باید بخوبی از آن مراقبت کنید تا به دست آیندگان برسد.
9. در برابر متجاوزان متحد شوید.
در دنیای امروز همیشه احتمال دارد کشوری یا گروهی به سرزمین شما تجاوز کنند. در این شرایط باید همه در برابر این تعدی متحد و همصدا برای دفاع از سرزمینشان به پا خیزند و تا بیرون راندن متجاوزان از پای ننشینند و از هیچ فداکاری دریغ نکنند. دفاع از سرزمین مادری، وظیفه و ادای دینی است که بر گردن همه است.
10. به سلامتی تان اهمیت بدهید.
یک سرزمین سالم نیاز به مردمانی سالم دارد. باید به سلامت جسم و فکرتان اهمیت دهید. سالم غذا بخورید و همیشه وقتی را برای ورزش کنار بگذارید. شادی را فراموش نکنید و مثبت بیاندیشید. استرس و افکار منفی را از خود دور کنید. هر روز بخندید و از غم و اندوه فاصله بگیرید. تفریح و مسافرت کنید. به موسیقی گوش دهید، به سینما، تئاتر، کنسرت و موزه بروید و ذهنتان را از ناامیدی و افسردگی خالی کنید.
شما معماران سرزمین مادری تان هستید، سعی کنید معماری خوب و ورزیده باشید ...
محتوای ریاضی اشکال دوبعدی ویژه پایه پنجم و سوم ابتدائی
این محتوای الکترونیکی در مورد اشکال دوبعدی و خصیصه های آنها از قبیل تعداد اضلاع ، تعداد زاویه ها و تعداد خطوط تقارن می باشد . همچنین در این محتوای آموزشی انواع زاویه ها از قبیل زاویه های تند زاویه باز و زاویه قائمه و نیم صفحه مورد بررسی قرار گرفته و به وسیله آزمون هایی بررسی این نوع زاویه ها در اشکال دوبعدی صورت پذیرفته . این محتوای ریاضی در قالب یک فایل اجرائی (EXE) ارائه شده و نیاز به برنامه خاصی برای اجرای آن نمی باشد .این محتوا ویژه پایه سوم و پنجم ابتدائی می باشد . از نظرات ارزشمند خود بنده را بی بهره نسازید .
یک محقق ژاپنی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که مولکول های آب نسبت به مفاهیم انسانی تاثیر پذیرند نتایج شگفت انگیز این تحقیق که از سوی موسات علمی معتبر جهان مورد تایید قرار گرفته است هر دل بیداری را به فکر فرو می برد
دیدن این پاورپوینت خالی از لطف نیست
برخی از نکات کلیدی و مهم ریاضی پنجم همراه با توضیحات و شرح برخی از اشتیاهات رایج دانش آموزان را می توانید از این فایل دریافت کنید . ( منبع : وبلاگ اندیشه ی پویای سپاهان )
در هر n ضلعي محدب از هر راس ( n - 3 ) قطر مي گذرد اما چون هر قطر دو بار به حساب مي آيددر نتيجه تعداد قطرهاي n ضلعي محدب برابر است با :
انيميشن زير تعداد قطرهاي n ضلعي محدب تا 12 ضلعي را نمايش مي دهد :
.: Weblog Themes By Pichak :.